Mentoren & team
Arbeidstraining (AT)
Dhr. E. La Croix
Dhr. M. Zwarteveld
Over ons
Wij zijn Praktijkcollege Zoetermeer. Met toekomstgericht passend onderwijs stomen we onze leerlingen klaar voor de arbeidsmarkt van morgen. We helpen ze hun talenten te ontdekken en ontwikkelen, want er schuilt potentie in ieder kind. Het is ons doel om te laten zien dat er meer in de leerlingen zit dan ze zelf denken. Daarbij coachen we intensief, staan we dicht bij de leerlingen en zij dicht bij elkaar. We betrekken de omgeving bij het opleiden, want samen bereik je meer. We geven de leerlingen vertrouwen in zichzelf en bieden ze een realistisch perspectief op de arbeidsmarkt. Wij zijn opleiders van aanpakkers.
Als school zijn we continu op zoek naar de nieuwste methodes voor het geven van onderwijs. Onderwijs dat past bij de huidige tijd en de toekomst. Zo weten we alles wat leerlingen leren past bij wat zij straks nodig hebben in hun baan of opleiding.
Dit doen we door:
Leerlingen intensief te begeleiden zodat zij hun talenten zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen;
Leerlingen via 3d-simulatoren nog beter de praktijk te laten oefenen om zo hun vaardigheden te verbeteren.
Iedere leerling krijgt de beschikking over een iPad.
We zetten ons in voor een goede relatie met onze leerlingen, hun ouders/verzorgers en de maatschappij. De school staat in het midden van de samenleving en we zoeken steeds de verbinding met onze omgeving.
Dit doen we door:
Oog te hebben voor elke leerling. We bieden passende begeleiding en hebben regelmatig contact met ouders/verzorgers;
Zoveel mogelijk de verbinding met de buurt te zoeken, door omwonenden op school uit te nodigen of activiteiten te organiseren met omliggende winkels, basisscholen of verzorgingstehuizen;
Goed contact te onderhouden met bedrijven in de omgeving voor stageplaatsen maar ook om ervoor te zorgen dat wij onze leerlingen leren wat zij straks nodig hebben.
In iedereen schuilt een professional. Als school vinden we het belangrijk dat iedereen zich als een professional kan opstellen.
Dit doen we door:
Leerlingen de mogelijkheid te geven om op onze school branchegerichte certificaten of het MBO Entree diploma te behalen;
De lesstof zo veel mogelijk aan te passen aan de praktijk via 3d simulatoren of in onze praktijklokalen;
De leerlingen hun vaardigheden te laten oefenen tijdens stage;
Gebruik te maken van het 3Z-principe (Zelfsturing, Zelfbeeld en Zelfvertrouwen). Hierbij bepalen leerlingen hun denken en doen zoveel mogelijk zelf;
Extra aandacht te besteden aan taalverrijking en de instructietaal waaronder aan de uitbreiding van de woordenschat.
Wanneer we merken dat een leerling extra zorg en begeleiding nodig heeft om zijn plek in de maatschappij te verwerven, organiseren we dit ook.
Dit doen we door:
Meerdere malen de voortgang van een leerling te bespreken. In dit gesprek worden in overleg met de mentor, de leerling en de ouders/verzorgers leerdoelen opgesteld en/of bijgesteld;
Passende zorg te bieden vanuit het drielijnenmodel. We bieden zowel eerstelijns zorg (verzorgd door de mentor en leerkrachten), als tweedelijns zorg (verzorgd door zorgmedewerkers als een zorgcoördinator of sociaal maatschappelijk werker) en derdelijns zorg (medewerkers van het Samenwerkingsverband of andere externe begeleiders).
Het bieden van nazorg. Wij volgen (en begeleiden) leerlingen tot 2 jaar na het verlaten van de school.
De hoofddoelstelling en tevens maatschappelijke opdracht van het praktijkonderwijs is om leerlingen voor te bereiden op zelfstandig functioneren en participeren in de maatschappij. Hierbij staan vier domeinen centraal: wonen, werken, vrije tijd en burgerschap. Na het doorlopen van het praktijkonderwijs kunnen leerlingen zelfstandig en volwaardig participeren in de maatschappij. Ze zijn in staat zelfstandig te werken, te wonen, hun vrije tijd zinvol te besteden en burger te zijn.
Omgangscode
We streven naar een veilige en vertrouwde leer- en leefomgeving voor alle leerlingen. Leerlingen dienen zich geaccepteerd te voelen in de school en in de groep. Zij moeten zich naar eigen mogelijkheden kunnen ontwikkelen. Hun prestaties worden beoordeeld naar hun inspanning en niet vergeleken met die van medeleerlingen.
Het schoolklimaat biedt de leerlingen veiligheid en houvast. Iedereen moet zich binnen onze school prettig voelen. Daarom zijn in de school duidelijke regels, een heldere structuur en zetten we in op onderlinge acceptatie en begrip.
Omgangscode
Heb respect voor jezelf en voor anderen;
Praat problemen uit voor je naar huis gaat;
Neem verantwoording voor je omgeving;
Hou je aan afspraken en regels;
Voorkom gevaarlijke situaties
De hoofddoelstelling en tevens maatschappelijke opdracht van het praktijkonderwijs is om leerlingen voor te bereiden op zelfstandig functioneren en participeren in de maatschappij. Hierbij staan vier domeinen centraal: wonen, werken, vrije tijd en burgerschap. Na het doorlopen van het praktijkonderwijs kunnen leerlingen zelfstandig en volwaardig participeren in de maatschappij. Ze zijn in staat zelfstandig te werken, te wonen, hun vrije tijd zinvol te besteden en burger te zijn.
Onze doelen zijn verder uitgewerkt in het ambitiedocument welke te bekijken is vanaf onze website.
Over ons
De dagelijkse leiding van de school is in handen van het managementteam. Dit team wordt gevormd door de directeur en drie teamleiders. De directeur is eindverantwoordelijk voor de portefeuilles personeel, organisatie, onderwijs en financiën. De teamleiders zijn integraal verantwoordelijk voor de school. De mentoren vallen onder verantwoordelijkheid van de teamleiders. Elke klas heeft een eigen mentor. De school kent per vakgebied een vakdocent voor de praktijkvakken.
Directeur
Teamleider praktijk
Teamleider onderbouw
Teamleider bovenbouw
Dhr. J. van Beek
Mw. M. Govers
Mw. L. Eversteijn
Mw. B. Schouls
Mentoren & team
Arbeidstraining (AT)
Dhr. E. La Croix
Dhr. M. Zwarteveld
Mentoren & team
Entree
E1 Mw. L. Albers
E2 Mw. A. van Leeuwen
Mentoren & team
Basisfase
B1 Mw. G. Kappetein
B2 Dhr. J. Ahajjam
B3 Mw. A. de Koning
B4 Mw. H. Hurkxkens
B5 Dhr. B. de Zwart
B6 Dhr. D. Karabulut
B7 Mw. L. Koppe
B8 Mw. V. van Room
Mentoren & team
Oriënterende fase
O1 Mw. N. Aarnoudse
O2 Mw. S. Anandbahadoer
O3 Dhr. P. Kouwenhoven
O4 Mw. P. van Ravenswaaij
Mentoren & team
Uitstroomfase
U1 Mw. Smits
U2 Dhr. T. van Dalen
U3 Mw. L. Hart
U4 Dhr. L. de Lima
E1 Mw. L. Albers
E2 Mw. A. van Leeuwen
Praktijk
Bakkerij & horeca
Mw. L. Hidding
Dhr. C. Luijendijk
Dhr. T. van Dalen
Mw. P. Groen
Praktijk
Techniek
Dhr. H. Kerssemeijer
Dhr. M. Rolvink
Dhr. J. Ahajjam
Mw. L. Caron
Praktijk
Handel & economie
Dhr. L. de Lima
Mw. W. van Zijl
Mw. I. Friebel
Dhr. D. Karabulut
Praktijk
Groen
Mw. L. Hart
Mw. R. Tetteroo
Mw. L. Hurkxkens
Praktijk
Gezondheidszorg & welzijn
Mw. J. Naipal
Dhr. V. Tewari
Mw. C. van Denderen
Mevr. M. Nuhn
Praktijk
Gymnastiek
Zorgcoördinator
Zorgmedewerkers
Logopedie/ NT2
Overige teamleden
Gymnastiek
Schoolassistent
Administratie
Conciërge
De school vindt het belangrijk dat belanghebbenden meepraten over het beleid van de school. De school heeft een Medezeggenschapsraad waar collega’s, ouders/ verzorgers en leerlingen deel van kunnen uitmaken. De raad overlegt regelmatig met de schoolleiding.
Onze school maakt deel uit van Lucas Onderwijs. Onder dit bestuur vallen scholen voor basis- en voortgezet onderwijs in de regio en telt circa 4.000 personeelsleden die de zorg hebben voor ruim 33.000 leerlingen. Praktijkcollege Zoetermeer maakt deel uit van de regio Lucas VO Delflanden.