Schoolondersteuningsprofiel
Een volledige beschrijving van ondersteuningsaanbod staat beschreven in het schoolondersteuningsprofiel (SOP).
Ouders
De ontwikkelingen en vorderingen van onze leerlingen worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem (Presentis). Er wordt hierbij niet alleen gekeken naar de vorderingen in de vakken, maar ook naar de individuele (meer algemene) ontwikkelingsmogelijkheden. Op basis van deze informatie wordt voor iedere leerling een Ontwikkel Perspectief Plan (OPP) opgesteld. In het OPP staan het verwachte uitstroomniveau en de onderwijsdoelen voor een leerling.
U als ouder/verzorger wordt nauw betrokken bij de studie van uw kind. Dat doen we omdat we weten dat onze leerling de steun van u nodig heeft. Drie keer per jaar nodigen we u uit voor een gesprek met uw kind en de mentor.
Aan het begin van het schooljaar nodigen we u en uw kind uit voor een kennismakingsgesprek met de mentor. De school stelt uw mening op prijs. Daarom wordt elk jaar tijdens het IOP-gesprek aan u gevraagd om een oudertevredenheidsmeting in te vullen.
De school volgt de wettelijke regels met betrekking tot de informatieplicht jegens gescheiden ouders. Het bestuur heeft deze regels verwerkt in het protocol informatieverstrekking gescheiden ouders.
De mentor is de belangrijkste persoon voor u als ouder/verzorger en uw kind. De mentor geeft mentorlessen aan zijn/haar klas. Bovendien volgt de mentor de ontwikkeling elke leerling die in zijn/haar klas zit. De leerling en u als ouder ouders/verzorgers kunnen altijd bij de mentor terecht voor vragen of als zij iets willen vertellen. Een overzicht van de mentoren is opgenomen op deze pagina
Elke maand ontvangt u een nieuwsbrief waarin we u op de hoogte houden van en betrekken bij allerlei zaken in en van de school.
Als de leerling ziek is moeten de ouder/verzorger zijn/haar kind vóór 08.30 uur telefonisch ziekmelden. Wanneer uw kind een medische afspraak heeft of om een andere reden niet naar school kan komen geeft u dat telefonisch door aan de administratie.
Het telefoonummer is 079 351 25 12
Bijzonder verlof aanvragen (tot en met 10 dagen) kan door met verlofformulier in de Hoy-app.
Als een leerling zonder reden afwezig is, noteren wij dit als schoolverzuim. Als een leerling langdurig en/of veelvuldig verzuimt of regelmatig te laat komt betrekken wij het zorgadviesteam en melden wij dat bij de Leerplichtambtenaar.
Als leerlingen vaak ziek zijn, neemt de GGD Zuid-Holland West contact
op met de leerling en zijn/haar ouder(s)/verzorger(s).
Scholen moeten ongeoorloofd schoolverzuim, langdurig en/of veelvuldig voorkomend ziekteverzuim, spijbelgedrag of het regelmatig te laat komen melden bij de Leerplichtambtenaar en/of de schoolarts. Als het schoolverzuim niet stopt dan kan de leerling door de leerplichtambtenaar doorverwezen worden naar Bureau Halt.
Ernstige vormen van verzuim, w.o. ook langdurig en/of veelvuldig voorkomend ziekteverzuim, worden altijd besproken in het Zorgadviesteam van de school.
Schoolondersteuningsprofiel
Een volledige beschrijving van ondersteuningsaanbod staat beschreven in het schoolondersteuningsprofiel (SOP).
MOP
De mentor voert regelmatig coaching gesprekken met de leerling. Dit gebeurt tijdens de mentorlessen. Twee keer per jaar zijn ouders ook aanwezig bij de gesprekken met de mentor en de leerling.
De mentor voert regelmatig coaching gesprekken met de leerling. Dit gebeurt tijdens de mentorlessen. Twee keer per jaar zijn ouders ook aanwezig bij de gesprekken met de mentor en de leerling. Voor de leerlingen op school staan deze MOP-gesprekken bekend als coachgesprekken. MOP betekent Mijn Ontwikkel Plan en verder hoe het er staat. Het is een plan waarin de leerling zelf aangeeft waar hij/zij de komende periode aan gaat werken. Dit kunnen vakinhoudelijke zaken zijn, maar ook sociale vaardigheden of praktische vaardigheden die tijdens de stage nodig zijn.
Tijdens het eerste en het laatste IOP-gesprek van het schooljaar wordt ook het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) besproken en ondertekend. Het OPP stelt de leerling samen met de mentor op. Zij spreken af waar de leerling de komende periode aan gaat werken en wat er nodig is om dit te bereiken. Ook staat het verwachte uitstroomprofiel in het OPP.
U als ouder/verzorger wordt altijd op de hoogte gesteld en gevraagd om mee te denken over de inhoud van het OPP. Na de afgesproken tijd wordt het OPP geëvalueerd samen met de ouders/verzorgers
Mentorlessen
Tijdens de mentorlessen en gesprekken tussen de mentor en leerling helpt de mentor om leerlingen bewust te worden van hun eigen leerstijl en om deze stijl verder te ontwikkelen. De mentor signaleert wanneer een leerling extra aandacht nodig heeft. Bij moeilijkheden zijn de mentor en de medewerker zorg altijd bereid om met leerlingen en/of u als ouders/verzorgers naar een oplossing te zoeken. De mentorgroepen omvatten maximaal 16 leerlingen.
Dyslexie
Leerlingen die lees-en spelling problemen hebben als gevolg van dyslexie kunnen extra ondersteuning krijgen. Op basis van een dyslexieverklaring kan in dergelijke gevallen het ontwikkelingsplan worden aangepast en kan een meer individueel leertraject worden ingezet. De mentor en de dyslexie begeleider zorgen in samenspraak voor de inrichting en uitvoering van deze individuele leertrajecten. Hierbij kan het programma Kurzweil worden ingezet. Ook kan de voorleesfunctie van de I pad een oplossing bieden bij het lezen. De mentor kan hierover meer informatie verstrekken.
Door middel van het programma WOEF worden de leerlingen beter in spelling.
Taalbeleid
Binnen school krijgen taalverrijking en de instructietaal veel extra aandacht. In het kader van de taalverrijkingslessen wordt nadrukkelijk aandacht besteed aan de actieve en functionele uitbreiding van de woordenschat bij leerlingen. Dat betekent dat leerlingen zoveel mogelijk woorden leren kennen en gebruiken naar aanleiding van de concrete lesprogramma’s. Dit geldt ook voor leerlingen die op basis van een andere culturele achtergrond een eventuele taalachterstand hebben.
Zorgteam & (Flex)ZorgadviesTeam
Het kan zijn dat de leerling speciale hulp of begeleiding nodig heeft die de mentor niet kan bieden. In dat geval wordt het zorgteam betrokken. Dit team bestaat uit: de zorgcoördinator, twee zorgmedewerkers, schoolmaatschappelijk werk, de logopedist en de begeleider onderwijs en zorg (BOZ) vanuit het samenwerkingsverband.
Het zorgteam komt elke week bij elkaar. Tijdens dit ondersteuningsoverleg bespreken ze hoe een leerling met een zorgvraag het beste ondersteund of begeleid kan worden. Soms kan die ondersteuning of begeleiding op school worden gegeven, maar er kan ook geadviseerd worden om externe hulp in te schakelen.
In dat geval gaan we in gesprek met het zorgadviesteam (ZAT).
Dit team vergadert zes keer per jaar en bestaat uit schoolmaatschappelijk werk, jeugd- en gezinshulp, de begeleider onderwijs en zorg van het samenwerkingsverband en de leerplichtambtenaar. Op verzoek kan hierbij ook de schoolagent en een medewerker van de jeugdgezondheidszorg aansluiten.
De mentor of de zorgmedewerker informeert de ouders/verzorgers als wij een leerling in het ZAT willen bespreken. De terugkoppeling aan ouders/verzorgers wordt gedaan door de mentor en/of een medewerker van het zorgteam.
Onze school ontvangt jaarlijks een vergoeding van de overheid voor onderhoud van het gebouw en voor de basis van het onderwijs. Daarnaast zijn er allerlei zaken waarvoor de overheid geen vergoeding geeft. Daarom vragen wij aan de ouders/ verzorgers een vrijwillige bijdrage van 25 euro per jaar.
Met de medezeggeschapsraad bespreekt en evalueert de school elk jaar hoe de ouderbijdrage wordt ingezet. U als ouders/verzorgers ontvangt elk jaar een brief waarin staat is hoe de bijdrage is besteed.
Een goede gang van zaken binnen de school kan alleen worden gegarandeerd als er ten aanzien van de omgang Op de school komen veel mensen samen. Om alles voor iedereen prettig te laten verlopen, gelden er in en rond de school een paar regels.
Een overzicht van alle geldende regels staat in het Leerlingenstatuut.
Bij vragen of problemen met betrekking tot stages verzoeken wij de u als ouder/verzorger om contact op te nemen met de mentor of stagebegeleider. Het is niet de bedoeling dat ouders/verzorgers bij vragen of problemen zelf contact opnemen met het stagebedrijf.
Als de leerling ziek is, informeren de ouders/verzorgers wel zelf het stagebedrijf en onze school.
Voor informatie over stages kunnen ouders/verzorgers contact opnemen bij de stagecoördinator van school.
Overige afspraken:
Wanneer een leerling of u als ouder/verzorger een klacht heeft, gaat hij daarmee bij voorkeur eerst naar de betrokken docent. Als de klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, gaat de leerling of ouder/verzorger naar de mentor en/of de teamleider. Mocht ook hierna nog verschil van inzicht blijven bestaan, dan legt de leerling of ouder/verzorger de klacht voor aan de directeur. Als dat geen bevredigend resultaat oplevert, wendt de leerling of ouder/verzorger zich tot de regiodirecteur en in laatste instantie tot Stichting Lucas Onderwijs
Klachtenregeling
Fout: Contact formulier niet gevonden.